Мистецтво 8 клас, уроки № 9-11



Розділ ІІ

СТИЛІ МИСТЕЦТВА

  • бароко
  • рококо
  • класицизм
  • романтизм
  • реалізм

 

УРОК 11. Українське бароко

Які види мистецтва охоплював стиль бароко в європейських країнах?

Європейський стиль бароко впроваджувався в Україні досить своєрідно. На західноукраїнських землях, де був відчутним вплив католицької Польщі, він майже не відрізнявся від латинського першоджерела. Водночас у центральних і східних регіонах під впливом місцевих традицій набув національних самобутніх рис і називався козацьке бароко. Така різниця між двома вітчизняними гілками одного стилю найбільше виявилася в архітектурі, також помітна у скульптурі, а найменше — у живописі й графіці.

Маріїнський палац, м. Київ

На теренах України в західноєвропейських традиціях споруджено Андріївську церкву і Маріїнський палац у Києві (архітектор Варфоломій Растреллі). У кам'яних спорудах Правобережжя переважало «загальноєвропейське» бароко. Однак і тут найвидатніші пам'ятки не позбавлені національної своєрідності, як, наприклад, собор Св. Юра у Львові, Успенський собор Почаївської Лаври.

Собор Святого Юра, м. Львів

Успенський собор Почаївської лаври

Які риси бароко західноєвропейського зразка притаманні архітектурним спорудам, представленим на ілюстраціях?

Найбільше споруд у стилі козацького бароко збудовано за правління гетьмана Івана Мазепи, десяток храмів споруджено його коштом. Відновлювали й добудовували в новому стилі муровані храми князівських часів. Видатними пам'ятками козацького бароко є Троїцька церква Густинського монастиря, Спасо-Преображенський собор в Ізюмі, Георгіївська церква Видубицького монастиря в Києві, церква Св. Катерини в Чернігові, Хрестовоздвиженський собор у Полтаві, Покровський собор у Харкові, Спасо-Преображенська церква у Великих Сорочинцях. Муровані храми відтворювали в цеглі традиції народного дерев'яного будівництва. Вони позбавлені надмірної декоративності західноєвропейського бароко, у всьому панує міра і смак.

Церква Св. Катерини, м. Чернігів

Що вас найбільше вразило в архітектурі козацького бароко? Чим вона відрізняється від зразків італійського бароко?

За доби Гетьманщини на Наддніпрянщині, окрім храмів, активно будували цивільні споруди: магістрати, колегіуми, житлові будинки. У цей час у Києві творили відомі зодчі Іван Григорович-Барський (павільйон-фонтан «Самсон», Покровська церква), Йоганн Готтфрід Шедель (дзвіниця Софійського собору, брама Заборовського), Степан Ковнір (Митрополичий дім, дзвіниця Лаври).

Покровський собор, м. Харків

Брама Заборовського, Софійський собор, м. Київ

Проаналізуйте ілюстрації та спробуйте узагальнити основні ознаки козацького бароко в архітектурі. Чи свідчать ці ознаки, на вашу думку, про зародження самобутньої української національної архітектурної школи?

Риси бароко яскраво виявилися у пластичному мистецтві, яке набуло найбільшого розвитку на західноукраїнських землях. Скульптурам і рельєфам, що виготовляли з різних матеріалів (мармуру, металу, каменю, дерева), притаманні декоративно-театральні композиції, а також ефекти освітлення.

До найвидатніших митців барокової доби належить Іоан Георгій Пінзель, автор скульптур львівського собору Св. Юра, ратуші в Бучачі. Стилю митця характерні підвищена емоційність і динамізм пластичних форм. Біблійні персонажі Пінзеля зображені в несподіваних ракурсах; їхні пози й жести сповнені енергії руху, а вирази облич — надзвичайної експресії. Пластичними засобами митцю вдалося втілити істинний дух бароко.

Пінзель. Жертвоприношення Авраама

Якщо на Західній Україні скульптори працювали переважно з каменем, то майстри Центральної України — здебільшого з деревом. Тут набуло широкого поширення різьблення. Вишукані багатоярусні іконостаси нерідко перетворювалися на вибагливе дерев'яне мереживо, часто позолочене.

З історії шедевра

Спасо-Преображенська церква у Великих Сорочинцях на Полтавщині, яку заснував гетьман Данило Апостол, відома своїм унікальним п'ятиярусним іконостасом (висота 22 м, ширина 17 м). Він складається з трьох частин: центральної і бічних, кожна з яких має свої царські врата. Іконостас виконаний різьбленням із липового дерева зі стилізованим рослинним орнаментом — грона винограду, груші, яблука, маківки, дубове, виноградне та акантове листя. Первісно на іконостасі було розміщено 130 ікон, написаних на липових дошках різними живописцями. Не всі ікони збереглися до нашого часу. Загальною рисою всіх майстрів є поява нових прийомів письма: лінійної перспективи та світлотіні. У центральній частині розміщено 14 гербів гетьмана Данила Апостола.

Іконостас Спасо-Преображенської церкви, с. Великі Сорочинці

Ікона Покрови Богородиці із зображенням Богдана Хмельницького і архієпископа Лазаря Барановича

Іван Руткович. Архангел Гавриїл

Національна самобутність стилю бароко яскраво виявилася в українському живописі. Українських митців менше приваблювали такі риси європейського бароко, як підкреслена декоративність і динамізм, їм притаманне стриманіше відображення світу з акцентом на індивідуальності людини. Отже, митці зосереджувалися переважно на фігурах та обличчях своїх персонажів.

Мистецтво іконопису стверджується як суто національне явище, не схоже на аналогічне релігійне мистецтво інших країн. Ікони того часу, що збереглися, походять із Галицько-Волинських земель, де виникли численні мистецькі осередки. На Львівщині у Жовкві вирізнялася постать Івана Рутковича. На Волині тоді ж працював Йов Кондзелевич. Поширення в Україні набула ікона «Юрій Змієборець» його роботи.

Деякі ікони наближені до світських картин, як, наприклад, популярні Покрови. У нижній частині таких ікон малювали реалістичні зображення гетьманів, представників козацької старшини, кошових отаманів. Наприклад, ікона Покрови Богородиці із зображенням Богдана Хмельницького.

Йов Кондзелевич. Юрій Змієборець

У чому полягають особливості українських ікон доби бароко? Проаналізуйте їх композицію і колорит. Як іконописці передають перспективу?

В українському малярстві розвиваються також світські жанри, на них позначився вплив європейського мистецтва. У Львові було створено цехову організацію майстрів-художників, як і в інших європейських країнах. Широкого поширення набув світський портрет, який був тісно пов'язаний із іконописом, його лаконічними художніми засобами. Цей жанр отримав назву парсуна. Він розвивався в різних композиційних варіантах (погрудному, поясному, на повний зріст). Такий історичний портрет підкреслював суспільну значущість зображених осіб і став популярним у заможних родинах. Наприклад, на портретах подружжя С. І. Сулими та П. В. Сулими, які зображені у вбранні, властивому козацькій старшині, вміщено родовий герб.

Невідомий художник. Портрет Параскеви Сулими

Які деталі підкреслюють знатність роду зображеної жінки?

Розвиток книгодрукування зумовив революційні перетворення в мистецтві графіки. У Львові та Острозі Іван Федоров надрукував перші книги: «Граматику», «Апостола», «Біблію», ілюстровані гравюрами.

З вершинами книжкової графіки бароко пов'язані Олександр і Леонтій Тарасевичі, Іван Щирський. Їхні гравюри сповнені алегоричного змісту і пишної театральності.

Апостол

Упродовж багатьох століть в Україні склалася висока культура церковного співу а капела. У музичному мистецтві доби бароко на зміну одноголосному знаменному розспіву приходить партесний спів, а згодом виникає партесний концерт. Він став провідним жанром в українській професійній музиці того часу (на вісім і більше голосів). Стиль бароко вплинув на втілення концертності як способу вияву динамізму, боротьби різних життєвих стихій. До барокових рис належать театральність, патетична риторика. Вони позначилися на прийомах музичної композиції: зіставленні емоційно-динамічних планів, чергуванні сольних і ансамблевих епізодів. Найвідоміший автор партесних концертів Микола Дилецький створив «Мусікійську граматику» (1675) — першу вітчизняну працю про особливості партесного співу.

У побуті українців поступово поширюється інструментальне музикування, у маєтках магнатів організовують хорові капели, оркестри. Провідним осередком культури, зокрема й музичної, була Києво-Могилянська академія та колегіуми, де існували хори, оркестри, театри. У Глухівській музичній школі (1738) хлопчиків з різних куточків України навчали хорового співу, нотної грамоти, гри на музичних інструментах — скрипці, гуслях, бандурі.

Становлення й розвиток українського шкільного театру припадає на XVII-XVIII ст. Обґрунтував принципи шкільної драми Феофан Прокопович — реформатор барокового театру, автор підручника «Піїтика». Відповідно до програми навчання викладачі поетики писали тексти декламацій і діалогів. Проте учні не тільки розігрували готові п'єси, а й брали участь у їх створенні; під час канікул вони влаштовували «рекреаційні» вистави просто неба. Шкільний репертуар містив переважно різдвяні та великодні драми, а також п'єси морального та історичного змісту. Барокові риси шкільної драми проявилися в контрастному зіставленні драматичного й комічного. Між актами серйозної шкільної драми виконували гумористичні інтермедії, епізоди з народного побуту, написані доступною народною мовою. Вистави супроводжували хоровий спів, звучання кантів та інструментальної музики.

Олімп. Малюнок студентів Чернігівського колегіуму

Які музичні інструменти зобразили студенти колегіуму, малюючи Олімп? Чи є з-поміж них українські?

Із різдвяною шкільною драмою, що має давнє коріння в українській обрядовості, тісно пов'язаний національний ляльковий театр вертеп.

Козацька доба — час розвитку пісенних і танцювальних жанрів народної музики. Одним із самобутніх явищ музичного життя українського народу того часу було ансамблеве виконавство «троїстих музик». Характерною постаттю не тільки музичної, а й усієї культури України тієї епохи став козак-бандурист, який втілював патріотичні ідеали волелюбного й героїчного козацтва.

Сокиринський вертеп (кінець XVIII ст.)

Надзвичайну популярність мали в Україні народні картини «Козак Мамай». Образ народного улюбленця малювали не тільки на папері чи полотні, а й на стінах, дверях, скринях, посуді, вважаючи своєрідним оберегом.

Козак Мамай

Віднайдіть трактовки теми про козака Мамая в сучасному живописі та порівняйте їх. Поміркуйте, які риси українського народного характеру він втілює, і чому ця тема не втрачає актуальності в наш час.

ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ

Варіант 1. Створи живописну композицію «Козак Мамай» у стилі народного малярства (гуаш або акварель, пензлі).

Варіант 2. Виліпи рельєфну композицію за мотивами бароко: декор для інтер'єру, меблів (пластилін, стеки).

Мистецька скарбничка

Вертеп (від «печера») — народний ляльковий театр, назва якого походить від печери поблизу Віфлеєма, де народився Ісус Христос.

Гравюра (з фр. gravure) — вид графічного мистецтва, створення тиражованих зображень шляхом контрастного друку з рельєфних поверхонь або через трафарет.

Іконостас (з грец. «ікона» та «місце стояння») — вівтарна перегородка з розміщеними в певному порядку на ній іконами.

Інтермедія (від лат. «проміжний, середній») — невелика п'єса комедійного характеру, що виконують між актами спектаклю.

Парсуна (від лат. «персона») — жанр українського портретного живопису кінця XVI—XVII ст., що використовував прийоми іконопису.

Партесний концерт — вокально-хоровий жанр епохи бароко.

ТЕМАТИЧНІ ЗАВДАННЯ

  • 1. Назвіть взірці архітектури бароко в Україні.
  • 2. Схарактеризуйте прояв стильових рис бароко в скульптурі.
  • 3. Які основні досягнення українських живописців епохи бароко?
  •  Мистецький проект «Перлини українського бароко». Поцікавтеся, яким архітектурним спорудам вашого краю притаманні риси бароко. Створіть фотоальбом за результатами дослідження, внесіть до нього пам'ятки, що потребують реставрації.

Тема 10. Стихія музики бароко

До якої групи музичних інструментів належить орган? Хто писав музику для цього інструмента?

Стиль бароко з його поривом і неспокоєм набув значного розвитку в музиці, він став закономірним продовженням Ренесансу і передував стилю класицизм. Найвищим досягненням цього періоду стала творчість німецьких композиторів Й.-С. Баха і Г.-Ф. Генделя. Водночас ціла плеяда інших обдарованих митців цього часу зробила помітний внесок у розвиток європейської музики.

У культурі бароко з-поміж музичних інструментів почала домінувати скрипка. Її дзвінкий і сильний «голос» порівняно з приглушеним звучанням популярної в попередні часи віоли зумовив її вихід на перший план у творчості й виконавстві. Скрипка мала широкі можливості для вираження людських емоцій. Віртуози-скрипалі знаходили нові ефектні прийоми виконавської техніки.

У творчості представників бароко композиторів і скрипалів-віртуозів Арканджело Кореллі, Джузеппе Тартіні, Антоніо Вівальді досягли досконалості жанри сонати й концерту. Вони потребували від виконавців технічної майстерності. Італійські композитори стали засновниками програмності в цих жанрах. Наприклад, Дж. Тартіні, який захоплювався поезією Петрарки, знаходив у його віршах епіграфи для своїх сонат.

Пригадайте назву програмного циклу концертів А. Вівальді. Яка роль віршованих епіграфів у цьому циклі?

У спадщині Антоніо Вівальді (1678-1741) налічують 450 сольних концертів, зокрема понад двісті для скрипки та ще й для багатьох інших інструментів: віолончелі, флейти, гобоя, мандоліни, валторни, органа та різних мішаних складів (див. додаток 4). З-поміж них є програмні твори: пейзажні замальовки («Буря на морі»), втілення душевного стану людини («Тривожність») тощо. Два концерти «Ніч» стали першими симфонічними ноктюрнами у світовій музиці, у яких оркестровими засобами втілено різні стани природи — спокій і тривогу (відповідно в мажорі й мінорі).

Франсуа Морелон де ля Каве. Портрет Антоніо Вівальді

Зазвичай концерти А. Вівальді написані у формі тричастинного циклу, де перша і третя частини швидкі, а друга повільна. Головна тема-рефрен (туті) чергується із сольними епізодами в улюбленій композитором формі рондо. Контрасти досягнуто й іншими музичними засобами, насамперед динамічними протиставленнями, тембровими нюансами. Яскрава емоційність, мелодична фантазія та оркестрова палітра А. Вівальді співзвучні з пишністю барокових храмів, щедрим декором палаців і буянням фарб розписів.

А. Вівальді. Цикл «Пори року». Зима

https://www.youtube.com/watch?v=qPA5YBm6PeI


Які особливості жанру концерту? Як відбувається розвиток музики у прослуханому творі? Доберіть поетичний епіграф і картину-ілюстрацію до музики.

З історії шедевра

Розквіту скрипкової музики та виконавства сприяли італійські династії знаменитих скрипкових майстрів Андреа Аматі, Джузеппе Гварнері і Антоніо Страдіварі. Вони виготовляли струнно-смичкові інструменти (переважно скрипки, альти й віолончелі) з красивим звучанням, що було наближене до виразності людського голосу. Страдіварі також виготовляв гітари, арфи, цитри.

Секрети технології неперевершених за досконалістю інструментів ще й досі не розгадані. Хоча час від часу висувають різні версії: особлива деревина, її форма, обробка, лакування тощо.

У Північній Італії в рідному місті Страдіварі Кремоні, де він творив шедеври, відкрито Музей скрипки. У цьому музеї можна почути, як музиканти різних країн грають на інструментах Страдіварі, Аматі, Гварнері.

Дізнайтеся більше про Музей скрипки

http://www.museodelviolino.org/

Елтон Тобі. Портрет Антоніо Страдіварі

Пригадайте, які твори Йоганна Себастьяна Баха ви слухали в попередні роки? У яких жанрах і для яких інструментів вони написані?

Світовою вершиною музики й кульмінацією музичного бароко є творчість Йоганна Себастьяна Баха (1685-1750). Спадщина композитора охоплює найрізноманітніші жанри світської і духовної музики, вокально-хорову й інструментальну сфери. Німецький геній створив цикл «Добре темперований клавір» — 48 прелюдій і фуг, які написані у 12 мажорних і 12 мінорних тональностях. Вони стали справжнім відкриттям у музичній культурі.

Еліас Хауссманн. Портрет Йоганна Себастьяна Баха

Тобі Едвард Розенталь. Родина Баха

Улюбленим інструментом Баха був орган, у майстерності гри й головне імпровізації на ньому він був справжнім віртуозом.

Орган називають королем музичних інструментів, адже він найбільший і один з найдавніших. Він може звучати голосами будь-якого іншого інструмента, адже численні органні труби мають різноманітні тембри (див. додаток 4). Кількість труб сучасних органів досягає десятків тисяч. Мистецтво гри на органі потребує від виконавця складних технічних умінь, зокрема координації роботи рук і ніг.

Найбільший орган у світі в соборі Святого Стефана, м. Пассау, Німеччина

У західно-християнських храмах органи вбудовували у внутрішній простір, їхнє урочисте й могутнє звучання гармоніювало з архітектурою і внутрішнім оздобленням релігійних споруд. Найкращі музиканти того часу служили церковними органістами. Вони створювали музику для цього інструмента. У період бароко це була поліфонічна музика, а найдосконалішим її жанром стала фуга. Зазвичай виконанню складної фуги передує прелюдія або токата чи фантазія імпровізаційного складу. Разом вони утворюють цикл.

Токата і фуга для органа ре мінор Й.-С. Баха набула надзвичайного поширення, зокрема і в різному аранжуванні (для фортепіано, баяна, електрогітари, для струнного, естрадно-симфонічного і джазового оркестрів, навіть для хорового виконання а капела).

Й.-С. Бах. Токата і фуга для органа ре мінор.

https://www.youtube.com/watch?v=qPNtI2wM9Yo

Схарактеризуйте темброву палітру органа. Простежте за появою теми фуги в різних голосах. На скільки голосів написана фуга? Визначте кульмінацію в її розвитку.

Сучасник Баха німецький композитор і органіст Георг Фрідріх Гендель (1685-1759) близько півстоліття працював у Лондоні. В історію музики він увійшов як блискучий майстер монументальної ораторії, переважно на біблійні сюжети (32 твори, зокрема найвідоміша у світі «Месія»). Також він автор понад 40 опер та багатьох інструментальних творів. Композитор створив новий тип ораторії, грандіозної за масштабами й демократичної за музичною мовою. Ораторії Генделя, сповнені енергії та світла, репрезентують музику бароко.

Бальтазар Деннер. Портрет Георга Фрідріха Генделя

«Якщо музика Баха — це храм, то музика Генделя — палац», — зауважував композитор і піаніст Антон Рубінштейн. Бах умів, як ніхто інший, виразити скорботу, глибокий смуток, адже його, як творця, насамперед вабили складні душевні переживання. Генделя цікавили герої-переможці, він тяжів до вираження життєстверджуючих почуттів.

Г.-Ф. Гендель. Ораторії (фрагменти на вибір).

https://www.youtube.com/watch?v=0FjKf1PY8kc

Мистецька скарбничка

Аранжування (з фр. arranger — упорядковувати) — перекладання музичного твору для іншого складу виконавців, обробка мелодії для виконання на музичному інструменті або для голосу із супроводом.

Фуга (з лат. «біг») — жанр поліфонічної музики, у якому основою розвитку теми є імітація, яка звучить послідовно в різних голосах.

ТЕМАТИЧНІ ЗАВДАННЯ

  • 1. Які жанри музики набули поширення в епоху бароко?
  • 2. Поясніть, як відбувається поліфонічний розвиток у музиці.
  • 3. Що є основою розвитку жанру концерту? Для яких інструментів композитори писали концерти в епоху бароко?
  • 4. Самостійно дослідіть історію виникнення і поширення органа.

У вільний час послухайте оригінали й аранжування органних творів Й.-С. Баха та іншої музики епохи бароко. Поміркуйте, чому ця музика «не старіє» впродовж кількох століть.


УРОК 9. Бароко: архітектура, скульптура, живопис

З кінця XVI ст. до середини XVIII ст. в європейському мистецтві панував стиль бароко. Порівняно з мистецтвом Ренесансу, яке тяжіло до гармонійності й урівноваженості в усьому, орієнтуючись на ідеали античності, новий стиль характеризують грандіозність, динамічність, урочистість, контрастність, синтез мистецтв. Він відображав і втілював нові уявлення про мінливість світу, де дивно поєднуються реальне з ілюзорним.

В архітектурі стиль бароко успадкував форми італійського Відродження, проте, перевершив його за складністю і різноманіттям. Це проявилося уже у спорудах засновника нового стилю Франческо Борроміні (1599-1667).

Бароковій архітектурі притаманно багато кривих, пластично вигнутих ліній і поверхонь, що порушують статичність і викликають відчуття руху.

Пишні інтер'єри барокових церков, як місця театралізованих обрядів католицької служби, сповнені несподіваних просторових і світлових ефектів. Використовують велику кількість пілястр, колон і напівколон, зокрема завитих, розкішних скульптурних деталей, ліпнини, позолоти. Завдяки химерній пластиці фасадів із примхливими обрисами споруди бароко легко вписані в навколишній простір, садово-паркове і міське середовище.

Церква на площі Навона, м. Рим, Італія. Архітектор Франческо Борроміні

З архітектурою тісно пов'язана скульптура, що прикрашає фасади й інтер'єри церков, вілл, палаців, а також сади, парки, фонтани. У мистецтві бароко важко розділити творіння архітектора, скульптора й живописця.

До художників-універсалів, який поєднував талант архітектора і скульптора, належав Джованні Лоренцо Берніні (1598-1680). Митець очолював основні художні роботи в Римі, й завдяки його творчості католицька столиця набула барокових рис. Головне творіння Берніні — грандіозна колонада собору Св. Петра, яка утворює площу перед ним. Колонада з чотирьох рядів колон (висотою 19 м) нагадує, за словами автора, «розкриті обійми».

Площа Св. Петра, м. Рим, Італія

Берніні, подібно до титанів Відродження, блискуче проявив себе не тільки в архітектурі, а й у пластичному мистецтві, створюючи статуї, рельєфи, фонтани, яким притаманна нестримна художня фантазія. Динамічні фігури Берніні позбавлені ренесансної ясності й гармонійності. Скульптурна композиція Берніні «Екстаз Св. Терези» з церкви Санта Марія делла Вітторіа сповнена надзвичайної експресії, вираженої мовою барокової пластики. Яскравим зразком барокового синтезу мистецтв є багатофігурна композиція фонтана Фіумі (Чотирьох рік). Гігантські скульптури символізують чотири ріки в чотирьох частинах світу: Дунай (Європа), Ганг (Азія), Ніл (Африка), Ла-Плату (Америка).

Дж. Берніні. Екстаз Св. Терези, м. Рим, Італія

Фонтан Фіумі (Чотирьох рік) на площі Навона, м. Рим, Італія

На основі ілюстрацій розкрийте особливості синтезу мистецтв в італійському бароко. Як скульптор пластичними засобами передає динаміку, експресію?

У розкішних парадних інтер'єрах бароко все підпорядковувалося основним рисам стилю — динамічності й декоративності. Зали палаців прикрашали скульптурою, розписними стінами і плафонами, чудернацькою ліпниною, пишною орнаментикою, численними дзеркалами та світильниками. Інтер'єри храмів також сповнені розписів і скульптур, різьблення і ліпнини. Суцільні фрески візуально збільшували внутрішній простір споруд. В оформленні інтер'єрів бароко часто використовували арочні конструкції, кручені сходи, у різьблених і ліпних орнаментах — мотиви рослин.

Барокові меблі за формою мали складні обриси, де переважали складні спіралі. Їх декорували мозаїкою, бронзовими позолоченими накладками. З'явилися комоди, шафи, бюро, кабінети, консолі. В оббивці диванів і крісел застосовували коштовні тканини з рясною бахромою, стіни прикрашали гобеленами. Виникло поняття «гарнітур» — комплект з декількох предметів меблів, виконаних в одному стилі.

Назвіть риси бароко на представлених ілюстраціях.

Франц Швехтен. Інтер'єр палацу Шенбрунн, м. Відень, Австрія

Інтер'єр палацу Еггенберг, м. Грац, Австрія

З історії шедевра

Блискучим прикладом німецького бароко, втіленням ідеї синтезу архітектури, скульптури, живопису й монументально-декоративного мистецтва є Цвінгер. Це комплекс із чотирьох споруд, розташований у центрі Дрездена, архітектором якого був Маттеус Пеппельманн. Світ розкішно декорованої архітектури та скульптури зливається з музикою фонтанів і гротів у неповторному ритмічному багатоголоссі. У палацовому комплексі Цвінгер знаходиться знаменита Дрезденська картинна галерея.

Цвінгер — віртуальна екскурсія

http://www.nice-places.com/photos/west_europe/93/

У період бароко в різних країнах досягло значних вершин мистецтво малярства. Внутрішній простір споруд ставав схожим на суцільне живописне полотно. Такий синтез архітектури й живопису підносив людину над буденністю.

Караваджо. Лютняр

Живописець італійського бароко Мікеланджело Мерізі (1573-1610) був прозваний Караваджо. Від цього походить назва реалістичної течії в мистецтві — «караваджизм». Вона породила його послідовників в усій Західній Європі. Караваджо одним з перших відкрив виразні можливості світла в малярстві. Для посилення емоційного впливу на глядача художник вихоплював світлом окремі найсуттєвіші частини картини, залишаючи деталі в напівтемряві. Колірна контрастність та великі плани в динамічних композиціях створюють особливу атмосферу внутрішньої напруженості, драматизму й водночас щирості та схвильованості.

Караваджо. Автопортрет

Художник Дієго Веласкес (1599-1660), видатний представник іспанського бароко, створював складні багатофігурні композиції, правдиво зображуючи людей різного стану в камерних і парадних портретах, зокрема групових.

Проаналізуйте сюжети й композиції картин митців бароко. Опишіть образи зображених людей, які вас особливо зацікавили. Як художники використовують засоби світлотіні?

«Золотим віком» живопису Нідерландів стало XVII ст., адже в маленькій країні творили понад дві тисячі художників. Їх поділяли на художників голландської та фламандської шкіл. Заможні люди й пересічні бюргери прикрашали будинки пейзажами, натюрмортами, портретами, побутовими картинами.

Дієго Веласкес. Меніни (фрагмент)

Геніальний художник Рембрандт ван Рейн (1606-1669), якого по праву відносять до «великих голландців», у численних портретах, історичних композиціях за допомогою ефектів світлотіні не лише відображав зовнішність людей, а й глибоко проникав у їхній внутрішній світ.

Рембрандт ван Рейн. Автопортрет

Рембрандт ван Рейн. Нічний дозор (фрагмент)

Поміркуйте й висловіть власну думку, чому саме Рембрандта називають «великим голландцем».

Риси стилю бароко, зокрема особлива театральна декоративність, виявилися в картинах фламандця Пітера Пауля Рубенса (1577-1640) на біблійні та міфологічні теми, а також у портретах. За талант і високий професіоналізм Рубенса називали «королем живопису і живописцем королів».

Пітер Пауль Рубенс. Портрет Гелени Фоурмен з дітьми

У творчості «малих голландців» значно розвинувся побутовий жанр, сформувалася школа пейзажного живопису (див. додаток 4). Художники-пейзажисти малювали скромні куточки сільського і міського середовища. На їхніх полотнах ми бачимо пересічні явища: вітряки під світлом місяця і сонячні пасовиська з коровами, уквітчані луки й дерева в дощовий похмурий день, вузенькі вулички з невеличкими будинками, канали з місточками й човнами.

У жанрі натюрморту увагу митців привертали такі теми, як «сніданок» і «квіти», а також «пташиний двір», «рибна лавка», «мисливські трофеї».

Ян Вермеєр. Панорама Делфта

Ян Вермеєр. Молода жінка з глечиком води

Малюючи натюрморти з атрибутами мистецтва (палітрою і пензлями, музичними інструментами), науки та освіти (книжками, рукописами, картами), художники часто вкладали у свої композиції алегоричний зміст.

Порівняйте натюрморти за тематикою, композицією, колоритом. Який з них вам хотілося б повісити на стіну у власній кімнаті чи на кухні? Поясніть свою думку.

Віллем Клас Хеда. Натюрморт

Амбросіус Босхарт. Квітковий натюрморт

Віллем Кальф. Натюрморт

ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ

Варіант 1. Намалюй натюрморт з атрибутами мистецтва у стилі «малих голландців» (акварель, пензлі). Роздивися варіанти.

                    


Варіант 2. Створіть замальовки меблів, дзеркал, світильників тощо для оформлення вітальні у стилі бароко (кольорові олівці).

Мистецька скарбничка

Алегорія (з грец. allegoria — іносказання) — образ, у якому зображення має переносне значення, вираження ідеї у предметному образі.

Бароко (з італ. «дивний, химерний») — напрям в європейському мистецтві XVI-XVIII ст., започаткований в Італії. Основні риси стилю: пишна декоративність, динамічність, урочистість.

Колонада — ряд або кілька паралельних рядів колон із загальним горизонтальним накриттям.

Консоль — різновид столу, що приставляють до площини стіни.

Перспектива — система зображення предметів на площині відповідно до зорового сприйняття предметів людиною.

Пропорції — співвідношення між цілим та частинами, між окремими частинами та їхніми елементами.

  • 1. Назвіть риси стилю бароко в архітектурі й образотворчому мистецтві. Наведіть приклади синтезу мистецтв.
  • 2. Схарактеризуйте особливості живопису бароко.
  • 3. У яких жанрах прославилися «великі й малі голландці»? Назвіть конкретні твори, висловіть власне ставлення до них.
  • 4. Поцікавтеся, які ознаки бароко застосовують сучасні дизайнери інтер'єрів. За бажанням, уявляючи себе дизайнером фірми з виготовлення меблів, створіть ескізи оригінального комода чи консолі у стилі бароко.

Немає коментарів:

Дописати коментар