Мистецтво 8 клас, уроки №12-18



УРОК 18. Розділ ІІ. Панорама мистецтв: перевіряємо свої досягнення

1. Назвіть українські народні музичні інструменти, зображені на ілюстраціях.

2. Схарактеризуйте інструмент, поширений у музичній культурі бароко.

3. Визначте з-поміж портретів композиторів засновника української композиторської школи й автора акапельних хорових концертів.

4. Які композитори писали музику для цих інструментів? Наведіть приклади творів, схарактеризуйте їх жанрові та стильові особливості.

5. Порівняйте жанри симфонії та сюїти на конкретних музичних творах. Який з цих жанрів набув вершинного розквіту в епоху класицизму?

6. Поясніть поняття «симфонічний розвиток».

7. До якого стилю належать ці пам’ятки архітектури?

8. Визначте та порівняйте особливості скульптури бароко і класицизму.

9. Які картини з-поміж поданих ілюстрацій написано в романтичному стилі, а які в реалістичному?

10. Які види мистецтва представлені на ілюстраціях? До яких стилів вони належать?

11. Чи можуть стилі поєднуватися у творчості одного митця? Наведіть приклади.

12. Запропонуйте ідею емблеми фестивалю «Зустрічі у просторі культури: Україна — Європа» та мелодію, що стане гаслом цього заходу.

Урок 17. Реалістичний стиль в музичному мистецтві

Якщо романтики, намагалися передати ставлення до внутрішнього світу людини в піднесено-емоційній манері «голосом серця», то в реалістичному мистецтві митців  цікавить  сувора правда життя.
Ознаки реалізму в музичному мистецтві:
  • Реалістичне відображення здійснюють через посилення інтонаційної виразності;
  • Посилення драматизму ситуації;
  • Почуття простої людини зіставляються з жорстокими обставинами її оточення;
  • Загострення соціальної спрямованості;
  • Використання синтетичних жанрів, зокрема опери
Опера (від «праця, твір»)
 - синтетичний вид музичного мистецтва, зміст якого втілено в сценічних музично-поетичних образах. 

В опері поєднано музику, драматургію, образотворче мистецтво, хореографію. 

  Композитори-реалісти внесли в музику нове коло образів, пов'язаних як з повсякденним життям людини, так і з великими історичними подіями. Реалізм - це доба введення народної пісні в музику. 
У західноєвропейській культурі найяскравішим виразником музичного реалізму вважають видатного італійського композитора, диригента Джузеппе Верді (1813-1901) 
Він автор 26 опер, кращі з яких належать до вершин оперного мистецтва. 
Реалістичному стилю композитора притаманні такі риси, як злиття музики з драматичною дією, простота та виразність наспівних мелодій, коріння яких - у італійській народній пісні.


Найпопулярнішими у світовому оперному репертуарі стали три «зіркові» реалістичні опери: «Травіата», «Трубадур» і «Ріголетто», присвячені знедоленим людям, які страждають і гинуть унаслідок соціальної нерівності. 
 На прикладі опери "Ріголетто " (за п'єсою В.Гюго "Король бавиться"), яку Дж.Верді вважав найкращим своїм творінням, можна простежити неповторний стиль великого маестро. 
  Музична драматургія опери – це напружений і динамічний наскрізний розвиток. 
Конфлікт закладений у трагічній долі головного героя - старого блазня, потворного горбаня Ріголетто, який постає то злим і жорстоким, коли він насміхається над аристократами, то ніжним і люблячим батьком єдиної доньки Джільди, закоханої в легковажного красеня герцога.  Характери персонажів та їхні взаємини втілені правдиво, мелодії лаконічні та інтонаційно конкретні та виразні.
Прослухайте музичні фрагменти опери «Ріголетто». 
    Дж. Верді Опера "Ріголетто" Арія Ріголетто

    Дж. Верди. Ария Джильды из оперы ''Риголетто''

    Дж.Верді Опера "Ріголетто" Пісенька Герцога

    • Порівняйте музичні образи, характеристики головних персонажів опери. 
      Рідкісна театральність, сценічність опери «Ріголетто», у якій вирують шекспірівські пристрасті, приваблює багатьох постановників. 
       Цей оперний шедевр йде на сценах Одеського національного академічного театру опери та балету, Київського муніципального театру опери і балету для дітей та юнацтва (виконують італійською мовою)
       Прагнення до реалізму, правдивості музичних образів характерно для російської музики. Композитори яскраво відображали у своїх операх глибоку давнину, старовинні обряди й перекази, сільський побут, казкові теми. За глибиною реалізму і драматизму вирізняються опери Модеста Мусоргського.
    Модест Мусоргський (1839-1881) Яскравий композитор-реаліст і виразник народних дум, в його операх народ стає головним героєм. Композитор створює правдиві, рельєфні музичні образи. Замість оперних арій він застосовує жанр пісні, близької до фольклорних зразків.
    Кульмінаційний момент опери «Борис Годунов» – сцена під Кромами, де народ, справжній творець історії, постає у стихійному пориві. У цьому протесті він виявляє свою богатирську міць.

    Прослухайте хор «Расходилась, разгулялась удаль молодецкая» з опери «Борис Годунов».
    • Яка роль динамічного та темпового розвитку у створенні образу народу.

       Реалістичні картини народного життя змальовані у сценічних творах українських композиторів. 
      Перлиною української класики стала музична картина «Вечорниці» Петра Ніщинського, яка є дивертисментом до вистави «Назар Стодоля» Тараса Шевченка.
    Петро Ніщинський (1832-1896) Український композитор і поет-перекладач.  Майже вся музика «Вечорниць» побудована на матеріалі народних пісень і танців. Центральна її частина – знаменитий чоловічий хор «Закувала та сива зозуля»

    Слухання  П.Ніщинський  хор «Закувала та сива зозуля» 


      Реалістичні тенденції, пов'язані з народними обрядами, проникають і в історико-романтичні опери українських композиторів. Тема опери «Роксолана» Д.Січинського навіяна народними переказами про сміливу дівчину Настю Лісовську, що потрапила у турецьку неволю і полонила своєю вродою і розумом султана. 
    Денис Січинський (1865-1909) Видатний український композитор і хоровий диригент, перший професор музики у Галичині, музично-громадський діяч, педагог.

    Слухання Д.Січинський Арія Роксолани з опери "Роксолана" 

       Опера «Роксолана» не була завершена автором.  Остаточну редакцію здійснив Мирослав Скорик (1993), після чого її поставили на сцені Львівського оперного театру силами студентів Вищого музичного інституту ім. М. В. Лисенка.


    Завдання:
    • Назвіть особливості реалізму в музиці порівняно з романтизмом. 
    • У чому, на вашу думку, полягає реалістичність головних героїв опери  Дж. Верді «Ріголетто»?
    • У яких операх українські композитори використовували народні обряди, яка їх роль в оперній драматургії?


    Урок 16. Реалістичний стиль в образотворчому мистецтві

    Як ви думаєте, у якому з видів мистецтва кращі можливості для зображення правди життя?

    У середині XIX ст. романтизм поступився місцем реалізму, який часто розглядають як його протилежність, як мистецтво «втрачених ілюзій». Романтики намагалися створити нову, прекрасну реальність, а реалісти — правдиву. Вони відображували життя у справжніх образах, а не у вигаданих, що виникли в уяві митця.

    Розвивався реалізм у різних країнах не одночасно і набував різноманітних форм. Нерідко митці починали свій творчий шлях як романтики, а згодом переходили на позиції реалізму. У цей період у мистецтві спостерігають одночасне існування класицистичних, романтичних і реалістичних тенденцій. Усі ці стилі тяжіли до вищих орієнтирів краси, але обирали різні шляхи її досягнення. Своєрідне взаємне переплетення стилів завжди відбувалося в мистецтві й особливо в кожну перехідну добу.

    Реалістичний напрям, як і попередні стилі, виявився в різних мистецьких галузях — літературі (романи й повісті Ч. Діккенса, О. Бальзака, М. Гоголя, Л. Толстого), живописі (картини Г. Курбе, І. Рєпіна), музиці (опери Дж. Верді, М. Мусоргського), театрі (М. Щепкін, М. Заньковецька). Реалізм був представлений багатьма національними і авторськими варіантами стилю. Проте всім їм була властива достовірність у відтворенні дійсності. Показовою є поява творів, що містять не лише правдивість, а й сатиру.

    В образотворчому мистецтві набув розквіту так званий критичний реалізм, який змальовував явища соціальної дійсності, працю простих людей. Відмінною рисою реалізму є звернення до повсякденного життя в побутовому та історичному жанрах, у портреті й пейзажі.

    Легенда іспанського мистецтва Франсіско Гойя створив свій дивний світ образів у численних картинах (понад 6 тис.) і гравюрах, які вражають таємничою загадковістю. У його романтичних роботах раннього періоду — вуличних сценках, святкуваннях, прогулянках, іграх — переважає декоративність. Наступний період розкриває іншу грань його таланту — реалістичну. У серії гостро сатиричних гравюр «Капрічос» митець відкрив нове бачення світу з його пороками й страхіттями. Отже, митця вважають предтечею реалістичного мистецтва.

    Франсіско Гойя. Повітряний змій

    Франсіско Гойя. Дівчина з глечиком

    Що відбувається на картинах? Що можна розповісти про цих людей? Чим вони займаються, як одягнуті? Схарактеризуйте художні засоби митця (композиція, контраст світла і тіні, динаміка). У якій з ілюстрацій домінують ознаки романтизму, а в якій — реалізму?

    Гюстав Курбе. Автопортрет («Відчайдушний»)

    Французькі художники Гюстав Курбе і Жан-Франсуа Мілле першими з живописців звернулися до зображення життя знедолених людей, важкої праці селян. Прості образи збиральниць колосків на полі після жнив чи віяльниць за буденною роботою викликають співчуття.

    Гюстава Курбе вважають засновником критичного реалізму в західноєвропейському образотворчому мистецтві.

    Жан-Франсуа Мілле. Збиральниці колосків

    Гюстав Курбе. Віяльниці

    До якого жанру належать картини? У чому особливість їх композицій? Порівняйте колорит картин. Що можна сказати про персонажів? Чим відрізняються реалістичні образи від романтичних?

    Графіка відомого майстра експресивного рисунка та карикатури Оноре Дом’є — це гостра сатира на тогочасне суспільство. У живописних полотнах він часто зображував праль, водоносів, ковалів, робітників, міську юрбу. Картина «Вагон третього класу» — приклад фрагментарності композиції, улюбленого прийому митця, котрий дає змогу відчути зображене як частину дії, що відбувається за її межами.

    Оноре Дом’є. Груші. Карикатура на короля Луї Філіппа (фрагмент)

    Оноре Дом’є. Вагон третього класу

    Жуль Бастьєн-Лепаж. Лондонський чистильник взуття

    Що відбувається на картинах? Кого зображено? Якими засобами Дом’є зосередив увагу глядача на фігурах у центрі, якими зобразив людей у віддаленні? Доведіть, що ці твори реалістичні, а не романтичні.

    Послідовники французького критичного реалізму створювали також образи дітей бідняків за роботою, як, наприклад, Жуль Бастьєн-Лепаж.

    У російській культурі високого розвитку реалізм досяг у творчості художників-передвижників І. Крамського, М. Ге, І. Рєпіна, В. Перова, В. Васнецова, І. Шишкіна та ін. Вони створили в Петербурзі Товариство пересувних художніх виставок (1870), що згуртувало навколо себе передових російських і українських митців. Передвижники не просто правдиво зображували історичні події, природу, людей у різних жанрах, а й поширювали свої демократичні погляди на суспільну роль мистецтва серед населення міст.

    З історії шедевра

    Українська тема посідала значне місце у творчості видатного художника-реаліста Іллі Рєпіна (1844-1930), який був родом із Чугуєва на Харківщині. В історичному жанрі митця більше цікавили не самі події, а людські характери. Всесвітньо відома картина «Запорожці пишуть листа турецькому султанові», яка існує у двох авторських варіантах, сповнена народного гумору. У ній І. Рєпін вперше вводить в історичний живопис таку кількість зображень людей, які сміються.

    Для втілення масштабного задуму багатофігурної композиції (розмір 2,03 х 3,58 м) художник їздив на Хортицю, вивчав історичні джерела, консультувався у знаного етнографа Д. Яворницького (на картині він зображений у ролі писаря). Під час спостережень за різними колоритними типажами облич в Україні та на Кубані було створено багато етюдів. Натурниками для зображення персонажів картини були сучасники художника. Зокрема, під час перебування в Качанівці на Чернігівщині йому позував сам господар поміщицького маєтку Василь Тарновський-молодший, відомий меценат і колекціонер українських старожитностей, а з його кучера І. Рєпін «списав» образ козака Голоти.

    В одному з листів І. Рєпін писав із захопленням про українських козаків: «Ніхто в усьому світі не відчував так глибоко свободу, рівність і братерство. Запорожжя завжди залишалося вільним і нічому не підкорилося!»

    Ілля Рєпін. Запорожці пишуть листа турецькому султанові (ескіз)

    Ілля Рєпін. Запорожці пишуть листа турецькому султанові

    Розкажіть, що відбувається на картині у момент, який виокремив художник з потоку історичних подій. Опишіть характерні образи запорожців, їхній одяг, зброю. Зверніть увагу, як реалістично художник передав пози, погляди, міміку козаків, які придумують різноманітні дошкульні слова або емоційно на них реагують. Чи всі козаки сміються? У чому полягає оригінальність композиції? Схарактеризуйте її плановість, колорит.

    Українські митці по-різному втілювали принципи реалізму у своїй творчості. Провідними членами Товариства передвижників стають вихідці з України: К. Трутовський, М. Пимоненко, М. Ярошенко, А. Куїнджі, О. Мурашко, К. Костанді. Новаторське мистецтво передвижників завдяки виставкам у Києві, Харкові, Одесі ставало здобутком широких верств населення, виховувало в українців художні смаки й громадянські почуття. Під впливом зростання національної свідомості в суспільстві виникла реалістична художня школа Миколи Мурашка.

    Костянтин Трутовський, чудовий знавець українського сільського побуту, наповнював зображувані сюжети виразними життєвими деталями. Адже поетична краса народних обрядів, звичаїв, одягу українців викликали в нього справжнє захоплення.

    На портретах Миколи Ярошенка поряд з людьми інтелектуальної праці можна побачити типових для демократичного мистецтва пересічних персонажів, таких як дівчину-курсистку, в’язнів, коваля тощо. Картинам митця притаманні достовірність, правдивість зображення деталей.

    Новаторською для пейзажу стала творчість Архипа Куїнджі. Перша ж виставлена ним картина — «Ніч на Дніпрі» — стала сенсацією в Петербурзі. Художник володів тонким мистецтвом гри світла і кольору. На полотні «Березовий гай» він передає різкий контраст світла й тіні, який створює враження яскравого сонячного повітря.

    Костянтин Трутовський. Вдягають вінок

    Микола Ярошенко. Портрет художника Миколи Миколайовича Ге

    Архип Куїнджі. Березовий гай

    Схарактеризуйте теми й образи художників-передвижників. Яка з картин вам сподобалася найбільше? Чому?

    Правдиве зображення життя українського села — основна тема творчості провідного майстра жанрового живопису, художника-передвижника Миколи Пимоненка. На його живописних полотнах «оживали» народні обряди та звичаї, побут і ярмарки, різноманітні серйозні й жартівливі сцени з життя українців. Зазвичай реалістичний сюжет розгортається на тлі чарівної природи.

    Ранні твори засновника Товариства південноросійських художників Киріака Костанді, який очолив одеську живописну школу, принесли йому успіх та визнання на пересувних виставках.

    Микола Пимоненко. Брід

    Киріак Костанді. В люди

    До яких жанрів належать картини, представлені на ілюстраціях? Розкажіть, як ви розумієте ці сюжети. У чому, на вашу думку, полягає реалізм зображення?

    В епоху блискучого розвитку пейзажного живопису в українському мистецтві мальовничість скромних сільських краєвидів привертала увагу багатьох художників. Вони відтворювали національні ландшафти з поетичністю і достовірністю, передавали настрій природи, замилування її красою. «Шукачем сонця» називали витонченого пейзажиста Володимира Орловського, майстра сонячного колориту, світлотіньових ефектів. Пензель Сергія Васильківського віртуозно змальовував українські ліси, річки, повитий смерковим сумом степ. Творча спадщина митця налічує майже 3,5 тис. полотен різних жанрів.

    Володимир Орловський. Хати в літній день

    Сергій Васильківський. Сторожа запорозьких вольностей

    Які настрої викликають у вас зображені українські краєвиди? Як художники використовують засоби світлотіні, колориту?

    Зачинателем західноукраїнської реалістичної школи живопису вважають Корнила Устияновича, який створив багато портретів, низку картин на історичні теми й пейзажі. У картинах митця, наприклад, «Мазепа на переправі через Дніпро», «Битва під Зборовом», «Бойківська пара», «Гуцулка біля джерела», відчутні потужні традиції класицизму і романтизму.

    В історичному жанрі й баталіях вагомим був творчий доробок буковинського митця Миколи Івасюка. Його твори мають яскравий національний колорит, вирізняються досконалістю складних багатофігурних композицій.

    Микола Івасюк. В’їзд Богдана Хмельницького в Київ

    Корнило Устиянович. Шевченко на засланні

    Микола Івасюк. Мати

    Реалістичні риси були притаманні й мистецтву скульптури — монументальної і станкової. У містах України були встановлені пам’ятники видатним діячам культури.

    Перші реалістичні зображення в українській скульптурі виникають завдяки творчості Михайла Микешина. За його проектами встановлено чимало пам’ятників у Петербурзі, Києві, Севастополі. До числа кращих творів майстра належить кінний пам’ятник гетьману Богдану Хмельницькому на Софійській площі в Києві, який став одним із символів міста.

    Автор пам’ятників І. Котляревському та М. Гоголю в Полтаві Леонід Позен розробляв також історичний і побутовий жанри у станковій скульптурі, звертаючися до реального життя і національних тем. Особливим драматизмом сповнена його скульптурна композиція «Лірник».

    Леонід Позен. Лірник

    Михайло Микешин. Пам’ятник Богдану Хмельницькому

    Леонід Позен. Бюст полтавського художника Ярошенка

    У чому, на вашу думку, полягає реалістичність пластичних зображень?

    Таким чином, реалізм збагатив образотворче мистецтво новими сюжетами й образами, удосконалив його виразові засоби. Кращі художники реалістичного напряму присвятили свої твори зображенню історії, природи й побуту свого народу. Отже, вони піднімаються до критичного осмислення явищ дійсності, що було характерним для передових митців того часу.

    ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ

    Варіант 1. Намалюй реалістичну композицію в побутовому жанрі на тему українських народних обрядів (кольорові олівці, пастель, крейда; тонований папір).

    Варіант 2. Придумай і намалюй сатиричну картину, карикатуру чи шарж на тему мистецтва або життя сучасного підлітка (кольорові олівці, фломастери. Роздивися карикатури Херлуфа Бідструпа та запропонуй до них підписи.

    Мистецька скарбничка

    Карикатура (від італ. «перевантажувати», «перебільшувати») — навмисне смішне або спотворене зображення предмета або особи. Комічного ефекту досягають за допомогою перебільшення характерних рис образу.

    Реалізм (з фр. realisme — дійсний) — художній напрям, який передбачає правдиве, історично достовірне, об’єктивне і всебічне відображення дійсності специфічними засобами художньої творчості.

    ТЕМАТИЧНІ ЗАПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ

    • 1. Назвіть видатних художників-реалістів. Яким жанрам живопису надавали перевагу художники реалістичного напряму і яких персонажів вони зазвичай зображували?
    • 2. Порівняйте особливості стилів реалізму і романтизму на прикладі картин певного жанру.
    • 3. Як виявився реалістичний напрям у мистецтві скульптури?
    • 4. Самостійно проведіть дослідження і з’ясуйте, хто з художників присвячував твори тематиці українського козацтва.

    За бажанням у вільний час ознайомтеся з творчістю видатного іспанського художника за фільмом «Гойя, або Тяжкий шлях пізнання» (1971, реж. К. Вольф).

    Урок 15. Романтизм у музичному мистецтві

    Романтичний ідеал передбачає культ пристрастей, устремління до піднесеного, до свободи, а романтичний герой — це особистість із сильним характером. Тому не дивно, що з-поміж видів мистецтва, якими захоплювалися романтики, музиці належала пріоритетна роль.
    Перейди за посиланням, виконай урок

    Мистецька скарбничка

    Романс — сольна, переважно лірична пісня (рідше дует або тріо), що виконують зазвичай із інструментальним супроводом, найчастіше фортепіано або гітари.

    ТЕМАТИЧНІ ЗАВДАННЯ (на вибір)

    Запитання

    • 1. Назвіть основні ознаки романтизму в музиці, провідні жанри, зокрема ті, що втілювали ідею синтезу мистецтва.
    • 2. Як вплинула виконавська майстерність Н. Паганіні та Ф. Ліста на розвиток інструментальної музики?
    • 3. Поміркуйте, чому композитори-романтики стали активно використовувати програмність у музиці, виявили зацікавленість фольклором.

    Мистецький проект  на тему «Національні школи в музиці епохи романтизму». 

    Оберіть представників національних композиторських шкіл і підготуйте презентації про їхню творчість (з музичними фрагментами). 


    Урок 14. Романтизм в образотворчому мистецтві


    У мистецтві на противагу класицизму виникає романтизм, якому властиві прагнення до свободи, інтерес до зображення сильних пристрастей, заглиблення у сферу людського духу. 

    Перейди за посилання, виконай урок


    Практичне завдання 

    Варіант 1. Намалюй фантастичний живописний пейзаж (акварель, пензлі).

    Варіант 2. Намалюй марину, в якій передай романтичну атмосферу морської стихії (акварель або гуаш, пензлі). Орієнтовні теми: «Захід сонця: штиль», «Серед бурхливих хвиль», «Білокрилі вітрильники на морських просторах», «Скелі на Кримському узбережжі», «Морська баталія».

    Мистецька скарбничка

    Романтизм (фр. romantisme — від «роман», що буквально означає «романський», дивне, неймовірне) — художній напрям, протилежний класицизму, з переважанням емоційного, фантастичного; відображає конфлікт між ідеалом і реальністю.

    ТЕМАТИЧНІ ЗАПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ

    • 1. Назвіть представників романтизму в образотворчому мистецтві.
    • 2. У яких жанрах живопису яскраво виражено стиль романтизм?
    • 3. До яких тем зверталися у своїй творчості художники-романтики?
    • 4. Порівняйте романтизм із класицизмом, визначте відмінні риси, наведіть приклади.
    • Самостійно дослідіть творчість митця, який привернув вашу увагу найбільше, і підготуйте розповідь про нього з демонстрацією слайд-шоу.

    Урок 13. Класицизм: архітектура, скульптура, живопис

    Як ви розумієте слово «класичний» стосовно творів мистецтва?

    Коли майже у всіх країнах Європи панувало мистецтво бароко, у Франції формується новий стиль класицизм, який орієнтувався на високі зразки античної Греції та Риму, на ідеали Відродження. На зміну бурхливому й динамічному бароко він приніс урівноваженість і гармонію в усьому.

    Для архітектурних споруд класицизму властиві: геометрична правильність об'ємів; чіткий і спокійний ритм; врівноваженість, логічність планування; урочистість пропорцій; поєднання гладкої стіни з ордером і стриманим декором. Також характерно використання елементів античної архітектури: портиків, колонад, статуй і рельєфів на площинах стін. Основними засобами гармонізації форми стали ритмічні поєднання різних за величиною й насиченістю мас. Панувала симетрія — її математичній логіці підпорядковувався кожен елемент. Головною турботою зодчих був ордер, за допомогою якого виражали масштаб споруди, співвідношення її частин, їхній зміст і значення, нарешті, людяність художнього образу.

    Коли й де були зведені перші тріумфальні арки, яке їх головне призначення?

    У великих містах Європи зводили тріумфальні арки, що повторювали форми римських споруд.

    Одним з яскравих зразків архітектури французького класицизму є собор Будинку інвалідів, зведений за проектом Жуля Ардуена-Мансара. Центральна частина фасаду виступає вперед, виділяючися двома ярусами колон: у першому — доричні, у другому — коринфські. На колонаду зверху поставлений блок, що в перетині повторює барабан, прикрашений парними колонами на першому поверсі і великими вікнами на другому, основним завданням яких є освітлення внутрішнього інтер'єру купола. Цю величну споруду вінчає купол, оздоблений позолоченим орнаментом, а над ним височіє граціозний купольний ліхтар зі шпилем. Висота собору сягає 107 метрів.

    Арка Миру, м. Мілан, Італія

    Собор Будинку інвалідів, м. Париж, Франція

    Французи в той час надавали великого значення зведенню східного фасаду Лувра — головної королівської резиденції, а тому запросили найталановитіших зодчих і оголосили конкурс на кращий архітектурний проект. У цьому конкурсі брав участь і відомий майстер бароко Лоренцо Берніні, який запропонував проект з вигнутими фасадами, оздобленими великою кількістю декоративних елементів. Проте було надано перевагу класичному проекту Клода Перро з ритмічним розташуванням парних колон і пілястр на фасаді.

    Лувр (східний фасад), м. Париж, Франція

    Поряд з Лувром, у самому центрі Парижа, розташовано найдавніший у Франції парк Тюїльрі. У переплануванні якого брав участь Андре Ленотр — видатний ландшафтний архітектор, автор проектів багатьох парків і садів. Клумби, газони, оранжереї, басейни, фонтани, алеї, а також численні скульптури на античні сюжети репрезентують зразок французького регулярного парку в класичному стилі.

    З історії шедевра

    Шедевром архітектури, що поєднав класицизм і бароко, став палацово-парковий ансамбль у Версалі — резиденції французьких королів. Король Франції Людовік ХIV задумав створити справжнє чудо світу. На місці диких лісів з'явився палац і парк з численними алеями, скульптурами, каналами, альтанками і фонтанами. У створенні цього проекту брали участь зодчі Луї Лево, Жуль Ардуен-Мансар і декоратор садів та парків Андре Ленотр.

    Справжньою прикрасою Великого палацу стала Дзеркальна галерея довжиною 73 метри. З одного боку цієї парадної зали знаходяться 17 високих вікон, а з протилежної — величезні дзеркала, у яких відображаються небо, озера, фонтани й скульптури парку. Палацові зали були прикрашені рельєфами і скульптурними ансамблями, що надавало їм особливої урочистості й пишності. Палац і парк у Версалі внесено до списку об'єктів Світової спадщини ЮНЕСКО.

    Дзеркальна галерея у Версалі, Франція

    Як в інтер'єрі створювали ілюзію простору, сповненого світла?

    Найвище художнє втілення класицизму проявив у мистецтві скульптури Антоніо Канова, який у своїх героїчних та ідеалістичних творах наслідував традиції еллінізму, зокрема надихався статуями Праксителя.

    Антоніо Канова. Амур і Психея

    В Україні стиль класицизму яскраво виявився в архітектурі кінця XVIII — першої половини XIX ст. Цей час відзначено появою та зростанням міст. Їх облаштування зумовило розв'язання проблем містобудування. В той самий час з палацами й церквами зводять приватні й громадські споруди (лікарні, пошти, банки, театри, ринки, навчальні заклади тощо). Художня мова класицизму, на відміну від бароко, була універсальною.

    Також в Україні будують розкішні палаци, поміщицькі маєтки з парками. В основі цих палацово-паркових ансамблів архітектурні риси класицизму, який поєднували з ознаками романтичного мистецтва у використанні декоративних паркових споруд — гротів, арок, альтанок, фонтанів.

    Для гетьмана Кирила Розумовського побудовано палац в м. Батурині (архітектор Чарлз Камерон). Садибний комплекс збудовано в родовому маєтку Галаганів у селі Сокиринці на Чернігівщині. Фасади палацу прикрашені багатоколонними портиками. Величезний парк оформлено у класичному стилі (архітектор Павло Дубровський).

    Палац гетьмана Розумовського, м. Батурин, Україна

    Палац Потоцьких, м. Одеса, Україна (тепер Одеський художній музей)

    В Одесі в стилі класицизму збудовано палац Потоцьких, у Києві — головний корпус Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Київський інститут шляхетних дівчат та ін.

    Головний корпус Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Україна

    На вулицях і площах міст встановлювали пам'ятники, наприклад, Арману де Ришельє в Одесі видатного скульптора Івана Мартоса. Його творам властиві довершеність і благородство.

    Іван Мартос. Пам'ятник герцогу де Рішельє, м. Одеса, Україна

    Гармонійно вписується у ландшафт пам'ятник князю Володимиру в Києві (скульптори Василь Демут-Малиновський, Петро Клодт і архітектор Олександр Тон).

    На творчість митців Львова значною мірою впливала віденська художня школа, у якій поєднувалися риси бароко та класицизму. Майстром меморіальної скульптури Гартманом Вітвером створено численні образи зажуреної жінки в античному хітоні. Вітверу належать чотири фонтани на площі Ринок у Львові з постатями Нептуна, Діани, Амфітрити й Адоніса.

    Фонтан Діана на площі Ринок, м. Львів, Україна

    Окрім круглої скульптури, майстри застосовували горельєф і барельєф.

    Художники, які творили в класичному стилі, широко використовували теми, образи і мотиви античного і ренесансного мистецтва.

    «Французьким Рафаелем» назвали нащадки класика живопису Ніколя Пуссена. Він захоплювався природою, її величчю і гармонією, тому провідним жанром у його творчості став краєвид. Картини митця поетичні, витончені за колоритом.

    Ніколя Пуссен. Танок під музику часу

    Ніколя Пуссен. Пейзаж з Поліфемом

    Які настрої навіює пейзаж? Схарактеризуйте його колорит. Поцікавтеся самостійно міфічною історією про Поліфема. Чому, на вашу думку, автор дав такі назви картинам?

    У картинах французького художника Клода Лоррена міфологічні сюжети підпорядковані зображенню прекрасної і величної природи. Його пейзажам притаманні тонкий колорит, майстерно побудована перспектива, класична завершеність композицій.

    Клод Лоррен. Асканій, що полює на оленя Сильвіни

    Французький художник Жак-Луї Давид у картинах на історичну тематику втілював високі героїчні ідеали французів.

    Жак-Луї Давид. Присяга Гораціїв (фрагмент)

    Який різновид перспективи використано в пейзажі? У чому полягають особливості композиції і світлотіні на картинах?

    Як стиль класицизму виявився в українському малярстві?

    У першій половині ХІХ ст. розвиваються жанри станкового живопису: портретний, історичний, пейзажний. Особливо популярним став парадний портрет.

    Прикладом картини на історичну тематику є «Володимир і Рогнеда» Антона Лосенка (1737-1773), присвячена подіям князівської доби. Уродженець м. Глухова, походженням з козацької родини, живописець закінчив Петербурзьку Академію мистецтв, яку згодом очолив. Він написав низку композицій на міфологічні й біблійні сюжети, став основоположником російського історичного живопису.

    Антон Лосенко. Володимир і Рогнеда

    Творчість двох видатних українських художників Володимира Боровиковського (1757-1825) та Дмитра Левицького (1735-1822), вихованців Петербурзької Академії мистецтв, була вирішальним фактором у становленні портретного живопису. До європейського рівня піднесли вони портретний жанр завдяки високій майстерності й глибині пізнання людини. Народжені в Україні, вони здобували свої перші фахові навички на українській землі, де сформувалися їхні естетичні уподобання. Батько Д. Левицького був відомим живописцем і гравером майстерні Києво-Печерської лаври, а В. Боровиковський — виходець із родини миргородських іконописців.

    Володимир Боровиковський. Портрет графині Анни Іванівни Безбородько з доньками

    В. Боровиковський уславився як майстер камерного і парадного портретів.

    У численних портретах Д. Левицький досягає гармонійності й ефектності композицій, тональної єдності відтінків кольорів, виразності поз і жестів зображених людей.

    Внутрішня шляхетність і дитячо-юнацька безпосередність притаманна жіночим образам із відомої серії портретів вихованок Смольного інституту шляхетних дівчат Санкт-Петербургу (так звані «смолянки»). Цю портретну галерею вирізняє вишукана декоративність колориту, гострота характерів струнких і кокетливих дівчат.

    Дмитро Левицький. Портрет Катерини Нелідової

    Талановитий український художник Лука Долинський (1745-1824) написав ряд парадних портретів видатних релігійних і культурних діячів, у яких прагнув до класичної ясності в композиції та виразових засобах. Він працював переважно у Львові й здійснив оздоблення Успенської церкви Почаївського монастиря.

    Лука Долинський. Портрет митрополита Леона Шептицького

    Якими засобами художники передають соціальну належність осіб, зображених на портретах? Визначте: портрети на ілюстраціях парадні чи камерні.

    Таким чином, класицизм збагатив мистецтво живопису новими темами й образами, новим «прочитанням» традиційних жанрів.

    Практичне завдання

    Варіант 1. Придумай і намалюй вигляд класичного парку з висоти пташиного лету (кольорові олівці, фломастери). Роздивись фото архітектурно-паркового ансамблю Герренхімзеє (Німеччина).

    Варіант 2. Намалюй архітектурний пейзаж із класичною будівлею (графітний олівець, гелева ручка, фломастери).

    Мистецька скарбничка

    Альтанка — невеликий павільйон з колонами або арками, що увінчує будинок. Призначений для оглядання краєвидів.

    Барельєф (з фр. bas-relief — низький рельєф) — рельєф, де опукле зображення виступає над площиною фону не більш ніж на половину свого об'єму.

    Горельєф (з фр. haut-relief — високий рельєф) — напівкругла скульптура, коли фігури виступають над площиною фону більш ніж на половину свого об'єму.

    Грот (з італ. grotta — печера) — паркова споруда у вигляді невеликої і неглибокої печери, з широким входом і склепінчастим перекриттям.

    Класицизм (з лат. «зразковий») — стиль мистецтва, який досяг найбільшого розквіту у Франції у XVII ст., орієнтувався на античні зразки.

    Портик — галерея з відкритою колонадою, що завершується фронтоном.

    ТЕМАТИЧНІ ЗАПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ

    • 1. Назвіть характерні ознаки архітектури класицизму.
    • 2. Які теми й образи розкривали живописці — представники класицизму?
    • 3. Наведіть приклади жанрів живопису, поширених в епоху класицизму.
    • 4. Схарактеризуйте творчість українських художників-портретистів.
    • 5.  Складіть твір-роздум «Чи потрібна класична архітектура і скульптура нашим сучасникам?»

    За бажанням віднайдіть елементи класицизму у спорудах вашого краю. 


    Урок 12. Галантний стиль — рококо

    Поміркуйте, про яку людину говорять «галантний» чи «галантна». Чи можна, на вашу думку, таким епітетом охарактеризувати образи мистецтва?

    Після величавості, пишності й монументальності бароко наступив період легкої галантності і вишуканості рококо . Гаслом нового стилю, що вперше сформувався у Франції, стає «мистецтво як насолода», а його метою — розважати й викликати приємні емоції. Подібно до того, як бароко стало поворотом від врівноваженого Ренесансу в бік декоративності, так і рококо відійшов від напруженості бароко до чарівно усміхненої галантності.

    Митці нового часу навмисне порушували симетрію, а улюбленою деталлю декоративної орнаментики стала стилізована мушля (від фр. rocaille), що зумовила назву стилю «рококо» і визначила найхарактерніший візерунок звивистої химерної і примхливої лінії.

    Новий стиль виявився насамперед в інтер'єрах світських і релігійних споруд (палаців, церков). У декорі рококо унаслідував від бароко рослинні орнаменти, золоту ліпнину. Вони доповнилися коштовним камінням, вишуканими поєднаннями світлих кольорів.

    В оздобленні інтер'єрів переважали криві лінії, заокругленість кутів. Для візуального розширення простору до стін прикріплювали великі дзеркала, щоб одне відображалося в іншому, і оформлювали рамами із золотої ліпнини. Інтер'єри прикрашали розкішними аксесуарами: статуетками, вазами, обробленими сріблом чи золотом, та, за можливості, інкрустованими коштовними кристалами. Усі предмети в інтер'єрі мали створювати гармонію, взаємодоповнювати один одного за кольором, формою і декором.

    Прикладом рококо в архітектурі є палац Амалієнбург, розташований поблизу Мюнхена.

    Палац Амалієнбург, Німеччина

    Дзеркальна зала в палаці Амалієнбург, Німеччина

    Як на фасаді та в інтер'єрі палацу використано найхарактерніший для рококо звивистий візерунок? Який ефект виникає в разі розташування великих дзеркал між вікнами у круглій залі палацу?

    Безтурботне життя відвідувачів світських салонів задавало загальний легковажний тон і мистецтву. Кімнату у стилі рококо прикрашав камін, покритий мармуровою плитою і заставлений прикрасами: канделябрами, годинниками, порцеляновими статуетками й іншими красивими «дрібничками». Над ним зазвичай вішали дзеркало в розкішній рамі.

    Для конструкції меблів рококо характерні повна відмова від симетрії і прямих ліній, «розчинення» деталей в загальній пластиці форми. В оздобленні меблів переважають бронзові накладки. Іноді предмети обробляли кольоровими лаками, декорували позолоченим різьбленням. Меблі стають витончено-декоративними за формою і декором. Наприклад, секретер на високих ніжках із безліччю шухляд і потайних відділень, туалетний столик із дзеркалом, комфортні канапе (диван у формі декількох з'єднаних крісел) і шезлонги, різноманітні тумбочки. Вишуканий вигляд кімнати чи зали рококо доповнювали гобелени й зразки ювелірних виробів і порцеляни.

    У часи панування рококо важливою частиною архітектурної композиції стає скульптура й орнамент, переважно різьблений, у формі мушлі.

    Скульптурні прикраси для інтер'єрів найвідомішого французького майстра рококо Жана-Батиста Лемуана відрізняються особливою граційністю, ліричністю, асиметричністю композицій. На весь світ уславилися розкішні сервізи й пасторальні статуетки мейсенської порцеляни.

    Жан-Батист Лемуан. Барельєфи залу готелю Субіз, м. Париж, Франція

    Мейсенська порцеляна, Німеччина

    Які ознаки стилю рококо має мейсенська порцеляна?

    Палац Келуш, Португалія

    Опишіть свої враження від королівського палацу в стилі рококо.

    Найпоширенішою формою живописного твору стало декоративне панно, живописне чи скульптурне, здебільшого овальної, круглої або химерно-зігнутої форми з граціозним орнаментальним ритмом.

    Змінилися теми й сюжети творів живопису: переважали свята й театральні вистави, міфологічні персонажі. Для мистецтва рококо характерне заглиблення у світ фантазії, пасторальних сюжетів, екзотичних казкових образів.

    У пейзажному жанрі домінували штучні краєвиди, призначені для побачень, танців, дозвілля. У портретах усіх персонажів зображували підкреслено усміхненими й люб'язними.

    Для співця рококо французького живописця Антуана Ватто (1684-1721) головним мотивом творчості стає світ людських почуттів і мрій, бажання людей перетворити життя в театралізоване свято. До талановитих представників цього стилю також належали скульптор Етьєнн Моріс Фальконе, художники Франсуа Буше та Жан-Оноре Фрагонар у Франції, Вільям Хогарт в Англії, Джованні Баттіста Тьєполо в Італії.

    Франсуа Буше. Портрет мадам де Помпадур

    Антуан Ватто. Актори французького театру

    Джованні Баттіста Тьєполо. Розпис плафона у Вюрцбурзькій резиденції

    Етьєнн Моріс Фальконе. Зима

    Із Франції та Австрії стиль рококо дійшов і до України — до Києва, Львова та інших великих міст. Вплив стилю відчувається в живописних портретах, в елементах оздоблення відомих церковних і світських споруд В. Растреллі, інших пам'яток пізнього бароко, як, наприклад, Козелецького собору Різдва Богородиці (що поєднує також і риси класицизму).

    Собор Різдва Богородиці, смт. Козелець, Чернігівська обл., Україна

    Невідомий художник. Портрет С. Дараган

    Яка ж музика зазвучала в залах і салонах епохи рококо? Зазвичай там грав невеликий струнний ансамбль зі скрипок і віол, а також клавесин, який прикрашали малюнками, різьбленням тощо.

    Галантному стилю відповідав і вишуканий дзвінкий тембр клавесина, і декоровані мелізмами мелодії.

    Механізм клавесина не давав змогу поступово посилювати або зменшувати звучання. Щоб грати з різноманітною динамікою, тогочасні майстри створили дві клавіатури: форте і піано, на яких грали по черзі. Різновид клавесина — спінет — мав одну клавіатуру (див. додаток 6).

    Ян Мінс Моленар. Жінка, що грає на спінеті

    Із музикою для клавесина пов'язані найвищі досягнення Франсуа Куперена (1668-1733) — придворного органіста, клавесиніста і вчителя музики. Його клавесинним мініатюрам притаманні граціозні ритми, галантні мелодії, щедро прикрашені орнаментикою. З-поміж програмних заголовків п'єс трапляються пасторальні («Збиральниці винограду»), «портретні» («Дівчина-підліток»), звуконаслідувальні («Будильник»).

    Французький композитор-клавесиніст і придворний музикант Жан-Філіпп Рамо (1683-1764) написав низку опер-балетів для тогочасного театру, що зумовило театральність його програмних клавесинних п'єс, сюїт.

    Жак Аведа. Жан Філіпп Рамо зі скрипкою

    Невідомий художник. Франсуа Куперен

    Надзвичайного поширення в домашньому музикуванні освічених англійців набув різновид клавесина верджинал. Англійські верджиналісти створили власну композиторську школу, до якої належали Вільям БердГенрі Перселл та ін. В Італії клавесин називали чембало.

    Провідним жанром музики для клавесина стала сюїта, яка складалася з танців, контрастних за характером. Окрім основних танців (алеманда, куранта, сарабанда, жига), у сюїту включали галантний менует з поклонами й реверансами, жвавий гавот.

    Л.-К. Дакен. «Зозуля». Ж.-Б. Люллі. Гавот. Ф. Куперен. «Будильник».

    Ж.-Ф. Рамо. Тамбурин. Ригодон. В. Берд. Волинка. Флейта і барабан.

    Творчість клавесиністів у стилі рококо вплинула на розвиток європейської фортепіанної культури наступних епох.

    ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ

    Варіант 1. Виготов овальну рамку для фотографій, придумай для неї декор у стилі рококо (паперопластика).

    Варіант 2. Виліпи декоративну скульптуру — дрібну пластику «Пастораль» за мотивами мейсенської порцеляни (пластилін, стеки).

    Мистецька скарбничка

    Клавесин — клавішний музичний інструмент, попередник фортепіано, не мав технічних можливостей для поступової зміни динаміки звучання.

    Мелізми (з грец. melisma — пісня, мелодія) — прикраси мелодії, музична орнаментика.

    • 1. Як виявився стиль рококо в інтер'єрах?
    • 2. Назвіть основні риси рококо в образотворчому мистецтві.
    • 3. Схарактеризуйте творчість композиторів-клавесиністів. Які жанри домінували в їхній творчості?
    • 4. Поцікавтеся проявом стилю рококо в українському мистецтві.
    • 5. Самостійно дослідіть «родовід» клавесина, його національні різновиди.

    Немає коментарів:

    Дописати коментар